Contact Form

 

Pintu Langit


Photobucket
Wilayah Zhanjiajie, Wilayah Hunan, Cina menyimpan suatu panorama alam yang sangat menakjubkan yang digelar ‘Pintu Langit’.
Ia ialah merupakan sebuah lubang raksasa di atas puncak gunung Tianmen.’Pintu langit’ ini berukuran ketinggian 131.5 meter, selebar 57 meter dan sedalaman 60 meter. Mulut pintu ini menembus puncak gunung, sehingga nampak seperti lubang raksasa yang indah. Kawasan yang dibuka pada tahun 2001 ini, kini mulai dibuka untuk pelancong asing.

Photobucket
Untuk menuju lokasi tersebut ialah menggunakan kereta gantung sejauh 7.3 kilometer yang ditempuh lebih kurang setengah jam perjalanan.
Photobucket
Di perjalanan para pelancong akan melalui deretan pegunungan yang bersalji pada musim sejuk namun sebelumnya, akan melalui perkampungan penduduk dengan hamparan sawah dan kebun yang begitu luas.
Photobucket
Untuk sampai ke lubang Pintu Langit itu juga terpaksa menaiki puluhan ribu anaktangga di lereng-lereng pergunungan yang curam.
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Selain itu, masa ini juga sudah selesai dibangunkan jalan raya baru yang mendekati puncak. Namun pada musim sejuk jalan tersebut dilarang untuk dilalui.
Photobucket

Total comment

Author

Sandy Afrian

0   komentar

Post a Comment

Terima Kasih Sudah Mengunjungi Blog Saya.
Pengunjung yang baik selalu meninggalkan komentarnya, baik itu ucapan Terima Kasih atau kritik....

dan juga jika ingin mencopas artikel ini sertakan sumbernya :)

Cancel Reply
Terima Kasih Telah Mengunjungi Blog Ini Semoga Apa Yang Saya Sampaikan Bermanfaat
Powered by Blogger.