Contact Form

 

10 Sebab Komputer Hang


komputer
Info IT, kenapa komputer/laptop anda selalu hang? Kalau dah hang, ubatnya ada 2 jer:
1. Ctrl+Alt+Delete

- Start Task Manager
- Klik pada program yang ‘not responding’
- End Task
Jika Task Manager pun tak boleh run

2. Force Reset. 

Tekan butang reset atau butong ‘power’ selama 15 saat dan komputer anda terus shut down, tetapi shut down cara paksa ini akan menyebabkan hardisk anda ‘koyak’ juga perisian berlaku error.

Apa penyebab komputer hang?

1. Hardware Konflik

Selalu berlaku antara satu hardware dengan hardware yang lain tidak support sesamanya atau mungkin hardware tidak dipasang dengan baik dan juga kemungkinan salah satu hardware yang ada masalah.
Cara mengetahui sebuah hardware bermasalah atau tidak : klik Start – Setting Control Panel – System Device Manager. Lihat apakah ada hardware yang bertanda ! dalam segitiga kuning. Kalau ada bermaksud hardware tersebut bermasalah.. Cara mengatasinya adalah menginstall semula driver hardware tersebut. Atau anda boleh menggunakan tool unutk melihat driver apakah driver sudah terinstall atau belum.

2. Keadaan RAM

RAM yang kurang baik selalu menyebabkan “Blue Screen”. Kemungkinan pula disebabkan anda memasang 2 RAM dengan spesifikasi yang berbeza. Sebaiknya RAM pada sebuah Komputer harus sama, kalau perlu 1 jenis yang sama.

3. BIOS expired

Komputer hang juga mungkin disebabkan karena BIOS motherboard expired untuk support hardware baru.
Layari website pembuat BIOS motherboard anda dan cari updatenya.

4.Hard Disk

Susunan file di hardisk tidak tersusun boleh menyebabkan PC menjadi hang. Untuk mengelakannya, selalu lakukan Disk Clean-up sebulan sekali dan juga defrag.

5. Fatal OE exception

Hal ini disebabkan oleh VGA Card yang tidak support. Untuk mengatasinya cuba ubah setting appearance. Dan jika ada error juga bererti VGA Card anda perlu diganti.

6.Terkena Virus dan spyware

Lindungi PC anda dengan Anti Virus yang up-to-date. Jika mahu yang percuma saya cadangkan Avira.

7. Printer

Semasa mahu print file besar seperti Power Point, selalu juga membuat PC hang. Ini disebabkan setiap kali melakukan print dokumen, Komputer menghantar data file tersebut ke memori printer, sedangkan printer hanya menyediakan memori yang kecil. Jika ini berlaku maka cabut kabel printer dan tekan butang reset pada printer.

8.Software

Masalah yang juga sering membuat komputer hang adalah software yang kita install tidak support dengan Sistem Operasi. Sebelum menginstall software periksa dulu apakah mendukung OS PC tersebut atau tidak. Semak juga system requirement untuk hardwarenya.

9. Panas

Biasanya hardware tidak dapat berfungsi dengan normal jika komputer terlalu panas, cara mengatasinya ialah menambah kipas atau cooler pad pada laptop dan shut down sekejap komputer anda.

10.Power Supply

Supply elektrik yang kurang juga boleh membuatkan PC tidak berfungsi dengan maksima. Sesuaikan daya pada Power Supply dengan keperluan elektrik PC anda.

Total comment

Author

Sandy Afrian

0   komentar

Post a Comment

Terima Kasih Sudah Mengunjungi Blog Saya.
Pengunjung yang baik selalu meninggalkan komentarnya, baik itu ucapan Terima Kasih atau kritik....

dan juga jika ingin mencopas artikel ini sertakan sumbernya :)

Cancel Reply
Terima Kasih Telah Mengunjungi Blog Ini Semoga Apa Yang Saya Sampaikan Bermanfaat
Powered by Blogger.